• Croce, Benedetto Lettere dal carcere [Review]

Published with the title «Gramsci» in La Nuova Stampa (July 6, 1947). The newspaper omitted the concluding lines of the review to avoid an "eventual hostile demonstration" on the occasion of a forthcoming speech by Togliatti in Turin (this account is derived from a letter of the director, Filippo Burzio to Croce. Now published in Dall'«Italia tagliata in due» all'Assemblea costituente. Documenti e testimonianze dai carteggi di Benedetto Croce. Ricerca dell'Istituto italiano per gli studi storici. A cura di Maurizio Griffo, prefazione di Gennaro Sasso. Bologna: Il Mulino, 1998, pp. 300-303.
    On the same day, the full text was published in Risorgimento liberale, (Rome); La Patria (Milan); Il Giornale (Naples). It also appeared in Il Corriere di Tripoli (August 19, 1947). Reprinted in in B. Croce, Scritti e discorsi politici. Bari: Laterza, 1963, Vol.II, pp. 415-17.
    Now in Id., Scritti e discorsi politici. Naples: Bibliopolis, 1994, vol. II, pp. 396-99. Also reprinted in Gramsci ritrovato (1991), pp. 269-71. Also, in two parts, reprinted with the titles «Come uomo di pensiero fu dei nostri», and «Un libro che appartiene a tutti», in L'Unità (January 18, 1988). Also reprinted in a special insert on Antonio Gramsci of weekly magazine of politics and culture La Rinascita della sinistra (March 24, 2000)

FA PARTE DI: Quaderni della «Critica», 8, 1947, p. 86
    RECENSIONE DI: Lettere dal carcere, 1947
    RISTAMPA DI: Gramsci, 12, March 24, 2000, p. XXI